6 Ocak 2009 Salı

"Uzun Kuyruk" kavramının klasik perakendeciliğe sunduğu önemli fırsat ne?

Uzun Kuyruk kavramı ilk kez teknolojinin önemli yayınlarından Wired dergisinin editörü Chris Anderson’ın 2000’li yılların başında yazdığı internet üzerinde oluşan iş modellerinin iç dinamiklerini özetleyen makalesinde ortaya atıldı. Bu kavram kısa süre içerisinde iş dünyası üzerinde yarattığı büyük etki ile çok satan bir kitaba da dönüştü . Kısaca elektronik ticaretin gelişimindeki önemli noktalardan birisi olan “ölçek” konseptini temel alarak Internet ile ürün ve tüketici tabanın (klasik yaklaşımla karşılaştırılamayacak derecede) genişlemesini ifade etmekte. Bu farklı yaklaşıma göre klasik perakendecilikte raflarda kendine yer bulamayan, özelde hedef kitlesi çok az olan ürün ve hizmetlere, Internet üzerinden satış olanağı ile popüler ürünlere olan talep kadar yüksek bir talep hacmi oluşacaktı. Nitekim geçen yıllar süresince bazı ürünlerin dijitalleşmesiyle (müzik, oyun sektörleri gibi) uzun kuyruk teorisi doğrulayıcı veriler ışığında daha fazla destekçi buldu.
Bu kısa bilgilendirme sonrasında gelelim bu yazının ana fikrine: klasik perakendecilerin sadece Internet üzerinden satış modüllerini hayata geçirmeyi planladığı noktada göz önüne aldıkları bu yaklaşım, aynı zamanda onlar için çok büyük bir fırsatı da içeriyor. Klasik perakende yaklaşımı büyük oranda mağaza içlerindeki alt bölüm konseptlerini yurt dışından adapte etme (kopyalama) yoluna gitse de kolaya kaçmayıp paradigmayı değiştirmeyi göze alan firmalar mağazacılık yaklaşımlarını Uzun Kuyruk sistemi temelinde şekillendirip geliştirebilir.
Bir örnek ile anlatmak gerekirse bir hazır giyim firması ürünlerin en çok talep gören renklerini mağazada satışa sunup diğer renk tercihleri için tüketicileri web sitesine yönlendirse tüketici ile bambaşka bir iletişim kurup aynı ürün için farklı bir katma değer (fiyat farklılıkları) yaratabilir. Yine aynı şekilde tüketicilerin son dönemde hangi ürünleri bulamadıklarına dair web sitesinde yapılacak bir araştırma, kreasyon tema ve içeriklerinin birebir şekilde hedef kitlenin ihtiyaçları doğrultusunda şekillenmesine neden olabilir. Kısacası az ilgi çektiği düşünülen “niche” ürünlere dair toplam talebin popüler ürünlerin toplam talebinden yüksek olabileceği fikrini içeren Uzun Kuyruk teorisi, yalnızca Internet üzerinden iş yapan firmaların değil klasik perakendecilerin de işine yarayabilir. Burada önemli olan en yüksek verimi sağlayacak gerçek fırsatı keşfetmek olacaktır; o da şüphesiz tüketici ile birebir iletişim kurup en özel ihtiyaçlarını keşfetmek ile mümkün olacak.
Bu arada elime A.B.D ile ilgili olarak yeni bir araştırma geçti. Bu araştırmada web sitelerini kampanyalı ürün satışı için yoğun olarak kullanan klasik perakendecilerin bir kısmının Internet işlerinin geçen ay süresince (Aralık 2008) artış gösterdiği yer alıyor. Krize rağmen Wal-Mart, Internet cirosunu %4 oranında arttırırken, Sear's web sitesinin ziyaretçi hacmi %2 oranında artmış.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder