Tüketicilerin alışverişlerini
en çok artırdığı dönemler özel günler. Bu dönemleri temel olarak Sevgililer
Günü, Anneler Günü; Yılbaşı gibi başkalarına hediye alınan ve Sezon Sonu
İndirimleri gibi tüketicilerin kendileri için alışveriş için yaptıkları dönemler olarak
ikiye ayırabiliriz. Özel günlerin dinamikleri birbirinden farklı olsa da
firmalar açısından sağladıkları hacim ciddi bir önem taşıyor.
İnternet satışlarının en
önemli artışları da yine bu özel dönemlerde gerçekleşiyor. İnternetin ölçeğinin
büyüklüğü ve kişiselleştirme maliyetinin fiziksel perakendeye göre daha
avantajlı olması sebebiyle dijital dünyada bilindik özel günler
dışında özel alışveriş günleri yaratmak ve organize etmek daha kolay.
Görsel: theguardian.com
E-ticaret ekosistemine yeni müşteriler kazandırmak veya halihazırdaki internet müşterilerinin alışveriş frekanslarını artırmak amacıyla yaratılmış dünya çapıda etki uyandıran özel günlerin en bilinenleri şöyle:
Siber
Pazartesi (Cyber Monday): ABD / Kasım ayının son pazartesi. İnternet üzerinde satış
yapan firmaların ABD ve İngiltere başta olmak üzere 2005 yılından beri Shop.org
gibi farklı birliklerle organize edilen genel indirim günü. 2014 yılında 2 milyar dolar ticari hacmi geçmişti.
Yeşil Pazartesi (Green Monday): ABD / Aralık ayının ikinci pazartesi. 2008 yılında eBay tarafından ayrıştırılmaya başlanan ve birçok kategoride indirimleri içeren yılbaşı alışverişi günü. 2014 yılında 1.6 milyar dolar ciroya yaklaşmıştı.
Bekarlar
Günü (Singles Day):
Çin / 11 Kasım. Ali Baba Grubu'nun global bir marka haline getirdiği
ve 2015 yılında sadece bu grubun 14.3 milyar dolar ciroya ulaştığı özel gün.
Aşağıdaki grafiği ülkelerin en yüksek internet ciro hacmine sahip günlerinin analizinden aldım:
Aşağıdaki grafiği ülkelerin en yüksek internet ciro hacmine sahip günlerinin analizinden aldım:
Asya Pasifik Bölgesi'nden ilgili bilgilerle devam edecek olursak; her yıl düzenli olmasalar da internetten alışverişi desteklemek için aşağıdaki gibi özel günler organize ediliyor.
Büyük İnternet'ten Alışveriş Festivali (Great Online Shopping Festival): Hindistan ve Singapur / Aralık ayı. Önce Hindistan'da organize edilmeye başlanan ve daha sonra Singapur'un da dahil olduğu özel indirim günü.
Ulusal İnternet'ten Alışveriş Günü (National Online Shopping Day): Endonezya'da organize edilen özel gün.
Tıklama Kuşatması (Clickfrenzy): Avustralya'da organize edilen indirim günü.
Ulusal İnternet'ten Alışveriş Günü (National Online Shopping Day): Vietnam'da düzenlenen özel alışveriş günü.
İnternet'ten Alışveriş Festivali (Online Shopping Festival): Filipinler'e özel indirim günü.
Eticareti desteklemek ve büyütmek adına Türkiye'de de aşağıdaki gibi benzer özel gün projeleri organize edilmeye çalışıldı.
Mastercard e-fest: Üstüste birkaç yıl süren ve birçok büyük eticaret firmasının iştirak ettiği ortak indirim dönemini tanıtmak amacıyla önemli iletişim kampanyaları da düzenlendi.
Online Alışveriş Festivali: TTNET'in öncülüğünde internet sektörüne farklı bir soluk getirmek için gerçekleştirilen özel alışveriş festivali.
Bunların dışında; eticaret firmalarının kendileri de doğrudan özel günler yaratmaya çalışıyor. Hindistan'dan Flipkart'ın Büyük Milyar Günleri (The Big Billion Days), Japonya'dan Rakuten'in Süper İndirim Etkinliği (Super Sale Event) ve Türkiye'den N11'in Yılın En Uğurlu Günü projeleri güncel örnekler arasında sayılabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder