15 Kasım 2009 Pazar

Medyanın Yeni Terminolojisi ve Geleceği

Son dönemde okuduğum birçok yazıda reklam ve iletişim dünyasının İnternet ile yeni bir perspektif kazandığı ifade ediliyor. Bugüne kadar Üretilen Medya (Owned Media) ve Satın Alınan Medya (Paid Media) olarak iki boyutlu sürdürülen iletişim, İnternet sayesinde Kazanılan Medya (Earned Media) olarak adlandırılan üçüncü bir boyut kazandı. Hatta bunun da bir alt kırılımı olarak Sosyal Medya (Social Media) kavramı da artık iletişim gündemine girdi. Birçok etkinlikte ifade edilen trend ise; artık firmaların pazarlama iletişimindeki klasik Üretilen Medya ve Satın Alınan Medya ikilisine yatırım olgusunun değişeceği. Ve Üretilen Medya ile Kazanılan Medya’nın daha sıkı bir işbirliği içine gireceği. Bu değerlendirme aslında günümüzde Satın Alınan Medya’nın artık neden İnternet ve mobil dünyaya kaydığının ve “performans” temeline oturmaya başladığının da güzel bir açıklaması.

Aşağıda bu medya terimlerini, örnekler üzerinden açıklamaya çalıştım:

Üretilen Medya (Owned Media): Reklam filmlerinden basın bültenlerine hatta etkinlik katılımlarına kadar içeriği nedeniyle, firmaların iletişim için kullanılabilecek her tür varlığı

Satın Alınan Medya (Paid Media): Firmaların reklam filmlerini, ilanlarını veya web sitelerini ücretli şekilde yayınlayan iletişim araçları

Kazanılan Medya (Earned Media): Basın bültenleri gibi oluşturulmuş veya haber değeri taşıdığı için kontrolsüz olarak yayılan herhangi bir içeriği duyurmak için ücretsiz şekilde kullanılabilen iletişim araçları

Sosyal Medya (Social Media): İnternet temelinde; fazla sayıda bulunan katkı sağlayıcıların ve onların yarattığı paylaşım amaçlı içeriklerin kontrol edilemediği, ücretsiz iletişim araçları

2 yorum:

  1. Güzel yazı olmuş, insanı düşündürüyor.

    Bence terimlerin Türkçeleri üzerinde biraz daha düşünmek lazım. "Medya" kelimesinin kendisi bile tam uymuyor "media" yerine. Ayrıca Sosyal Medya olarak ayırmaya gerek yok, o zaten Edinilen medyanın içinde.

    YanıtlaSil
  2. Teşekkür ederim.

    Medya kelimesi konusunda sana kesinlikle katılıyorum. Ama iletişim gitgide bireyselleşirken "kitle iletişim aracı / araçları" olarak kullanılan kitaplardaki çevirinin de dışına çıkabilecek bir terim bulmamız gerekecek.

    Sosyal Medya'nın Edinilen Medya içinde ayrı bir alt küme olmasının nedeni sanırım çoklu bir paylaşım nedeniyle yayılması ve iletişimin eklemli olarak ilerlemesi. Bunun da iletişimde önemli hale gelmeye başladığını düşünüyorlar sanırım. İletişim krizlerinin günümüzde gitgide sosyalleşme siteleri üzerinden yayılıyor olması da bunun gücünü ortaya koyuyor.

    YanıtlaSil