14 Şubat 2011 Pazartesi

Vatan Bilgisayar'ın Yönetim Stratejileri

Son yıllarda tüketici elektroniği konusunda Türkiye pazarına giren dünya markaları ile mücadelesini başarıyla sürdüren perakendecilerden biri olan Vatan Bilgisayar’ın kurucusu ve sahibi Hasan Vatan, tecrübelerini bir kitapta toplamış. Kitapta rakamlara çok fazla yer verilmese de bu çalışmanın, perakende sektöründe hissettiğimiz sektörel içerik eksikliği konusunda atılmış önemli adımlardan biri olduğunu düşünüyorum. Hasan Vatan kitapta yapılan ortaklıklardan (özellikle bankalar ile) pazarlama kampanyalarına, çalışanların yönetiminden girişimcilik fikirlerine kadar birçok konuda yaşanan hikayeleri ilk ağızdan paylaşmış. İnternet üzerindeki satışın ve iletişimin gitgide önemli hale geldiğinden de bahsetmiş. Bu nedenle e-ticaret konusunda ciddi bir aşama kaydetmek için 2009 yılında önemli sektör profesyonellerinden Kaan Dönmez’i işin başına getirdiklerinin altını çizmiş.

1983 yılında Elmadağ’da oto yedek parça deposundan dönüştürülen bir dükkanda açılan ilk Vatan Bilgisayar mağazasından, 2001 yılında Topkapı’da atıl durumda bulunan bir binanın Vatan Hiperstore’a dönüştürülmesine ve 2009 yılındaki yenilenen stratejiler gereği Vatan notebook mağazalarının açılma hikayesine kadar birçok konuya değinirken de öğrendiklerini kısa mesajlar halinde paylaşmış. Perakende sektöründe çalışan profesyoneller için ilginç olabilecek bu çıkarımların bir kısmını aşağıda paylaşıyorum:

• Tedarikçilerim zaten duvar ve çatı reklamlarına yüklüce paralar ödüyorlar. Bunu herhangi bir binanın cephesinde değil, benim mağazamın duvarında kullanırlarsa, hem maliyet değişmez, hem satışlar artar hem de benim kiram bedavaya gelir.

• Tedarikçi tarafından parası ödenmiş reklam yerlerimiz var. Bankalar da reklama ve ciroya ihtiyaç duyuyor. Peşin fiyatına taksit kampanyası bunun sonucunda doğdu.

• Ürünler tedarikçilerimin deposunda bekleyeceğine, bir kısmı benim mağaza raflarımda beklerse satış şansı artar. Bu da benim stok maliyetimi sıfırlar.

• Markaların kendi ürünlerini öne çıkarmaya ihtiyaçları var. O halde kendi ürünlerinin tanıtımını yapmak için personel vermeliler. Bu da çalışan maliyetimi aşağıya çeker.

• Televizyon kanallarının teknoloji programına ihtiyacı var. Bizde de mekan, ürün ve ürün bilgisi mevcut. Birleştirdik ve mağazamızın tanıtımını yaptık.

• İnsanlar her ay bir yerlere kartla veya nakit olarak ödeme yapıyorlar. Bunu bizim söylediğimiz kartla yapsınlar, kartın pazar payı artsın, insanlar da bedava ürün sahibi olsunlar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder