Türkiye İstatistik Kurumu'nun 2011 yılı hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması yayınlandı. Türkiye'de e-ticaret tercihleri konusunda önemli bir bilgi kaynağı olan bu araştırmadan birkaç ilginç bölümü paylaşmak istedim.
Giyim, İnternet'ten alışveriş yapanlar için hala en fazla tercih edilen kategori !
Giyim ve spor malzemeleri kategorisinin, Tüik 2010 yılı araştırmasında %24.3 ile İnternet üzerinde en fazla alışveriş yapılan kategori olarak ilk kez liderliği almasını daha önceki bir yazımda konu etmiştim. 2011 yılında bu oran, ciddi şekilde artarak aşağıdaki tabloda görebileceğiniz gibi %28.8'e yükselmiş. Benzer bir artış elektronik araçlar kategorisinde de görülüyor; 2010 yılında %23.8 olan İnternet üzerinden satınalma oranı, 2011 yılında %27.8'e ulaşmış.
Çıkarım: Tüketicilerin İnternet üzerinden alışverişi, hız kesmeden yükselişini sürdürüyor.
İnternet'ten alışverişte en fazla yaşanan sorun, yanlış ya da hasarlı ürün teslim edilmesi !
Araştırmaya katılan tüketicilerin yarıya yakınının belirttiği bu sorun, tüm perakendecilerin üzerinde çözüm üretmesi gereken bir durum. Türkiye'deki tüketicilerin iade mekanizmasını kullanmayı pek tercih etmemesi nedeniyle yaşanan olumsuz tecrübeler, tüketicileri İnternet sitelerinden alışveriş etmekten soğutuyor.
Çıkarım: E-ticaret firmalarının paketleme ve gönderim departmanlarını daha verimli şekilde yapılandırmaları, marka konumlamaları için avantaj sağlayabilir.
İnternet'ten alışveriş yapmamanın en önemli nedeni, buna ihtiyaç duyulmaması !
Araştırmadan çıkan güzel sonuçlardan biri, güvenlik ve gizlilik kaygılarının en öncelikli nedenler olarak tüketiciler nezdinde önemini kaybetmiş olması. Türkiye'deki tüketicilerin hala çok büyük bir bölümü, İnternet'in kendilerine sağlayacağı faydanın farkında değil. Markalı ürünlerde fiyat avantajı sağlanabileceğini gösterip tüketici bazını iki katına çıkaran özel alışveriş modeli gibi başka iş modelleri ile Online alışverişe kazandırılabilecek çok büyük bir potansiyel var.
Çıkarım: İnternet'ten alışverişin hem tüketiciler hem de satıcılar açısından bu kadar fazla üstünlüğü varken hala bu fırsatlar tam olarak göz önüne serilemiyor. Fiyat dışındaki avantajlara odaklanmış iş modelleri ve satış sitelerinin de mağaza alışkanlığına sahip tüketiciler üzerinde çok olumlu etkisi olacağı muhakkak.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder